کایفوز (قوز پشتی) چیست؟

ca08ab6c-efac-4f9e-9c67-07136c3298eb.jpg

کایفوز (قوز پشتی) چیست؟

افزایش بیش از حد نرمال تحدب ستون فقرات پشتی، کایفوز یا به اصطلاح عام قوز پشتی یا گوژ پشت نامیده می شود. به عبارت دیگر کایفوز، بزرگ شدگی انحنای طبیعی به سمت عقب در ناحیه بالایی ستون فقرات می باشد.

کایفوز چگونه بوجود می‌آید؟

کایفوز می‌تواند بر اثر نقایص مادرزادی مهره ها، بیماری های عصبی و عضلانی، بیماری های متابولیک، بیماری های التهابی و عفونی، تومورهای ستون فقرات، صدمات ستون فقرات، بیماری های کلاژن و بد نشستن (کایفوز وضعیتی) ایجاد شود.

روش تشخیص کایفوز چیست؟

تشخیص آن به این صورت است که اگر فرد به سمت جلو خم شد و قوس پشتی آن در نقطه ای مشخص و قله دار بود احتمالا فرد دارای یک کایفوز است که باید هر چه سریع تر (قبل از رسیدن به سن بلوغ) درمان آن آغاز شود در غیر اینصورت ممکن است تنها راه درمان عمل جراحی باشد. علايم ديگر كايفوز عبارتند از: افتادگي شانه‏ ها به سمت جلو و جلوتر آمدن سر نسبت به تنه (از نماي طرفي). در كايفوز وضعيتي قوس كمر افزايش مي‏يابد و فرد قادر است به صورت ارادي و موقتي كايفوز را تا حدودي اصلاح كند. جهت تشخیص قطعی مراجعه به پزشک ارتوپد متخصص ستون فقرات الزامی است. برای تشخیص این بیماری از رادیوگرافی ساده استفاده می‌شود. اگر قوس ستون فقرات سینه ای از 50 درجه بیشتر باشد، غیرطبیعی محسوب می شود. اگر زاویه قوس ستون مهره بیش از 75 درجه باشد معمولا از درمان جراحی استفاده می شود.

درمان غیر جراحی کایفوز چگونه است؟

در مواردی که مشکل شدید نمی‌باشد با ورزش کردن و اصلاح وضعیت ایستادن و نشستن  کایفوز قابل رفع است اما در پاره ای از موارد که وضعیت شدید است و حتی باعث ایجاد درد در پشت بیمار می شود با نظر پزشک ممکن است نیاز باشد از وسیله ای به نام بریس برای اصلاح و بهبود وضعیت فرد تا پایان سن بلوغ و یا یکی دو سال بعد از آن (بنا به نظر و صلاح دید پزشک) استفاده نماید. بریس‌های مؤثر در درمان کایفوز، ارتوز میلواکی و ارتوز توراکولومبوساکرال می باشند.

چه زمانی بریس میلواکی در درمان کایفوز تجویز می‌شود؟

این ارتوز زمانی استفاده می شود که رأس کایفوز بالاتر از مهره هشتم پشتی باشد. برای تقویت خمش به عقب (اکستانسیون) ستون فقرات، حلقه گردنی آن کمی عقب تر قرار می گیرد. میله های خلفی مماس بر پشت بدن قرار گرفته و یک پد مخصوص کایفوز هم درست زیر رأس انحنا قرار می گیرد.

چه زمانی بریس بوستون در درمان کایفوز تجویز می‌شود؟

این ارتوز زمانی استفاده می شود که رأس کایفوز در قسمت های تحتانی فقرات پشتی یا در ناحیه اتصال مهره های پشتی به کمری باشد.

اگر کایفوز درمان نشود چه عواقبی خواهد داشت؟

قوز ستون مهره ها به علت تغییر شکلی که در تناسب اندام ایجاد می کند، برای افراد بسیار ناخوشایند است. انحناهای طبیعی ستون فقرات، سر را روی مرکز لگن حفظ می کنند و باعث جذب متناسب نیروهای وزنی و ضربه ها می شوند. در ناحیه سینه ای افزایش بیش از حد قوز پشت و در ناحیه کمری افزایش گودی کمر می تواند باعث وضیعت بد بدن و عدم تعادل سر روی لگن گردد. کیفوز علاوه بر ایجاد مشکلاتی در ستون مهره‌ها و تضعیف عضلات پشتی با تغییر شکل ستون مهره‌ها باعث کاهش حجم قفسه سینه می‌شود. به مرور زمان حجم ریه‌ها کم می شود و فشار روی سیستم قلبی‌ریوی افزایش می‌یابد و با بالا رفتن سن، ستون فقرات دچار استئوآرتریت (آرتروز) و درد‌های مداوم می‌شود که برای بیمار وضعیت دردآور و ناتوان‌کننده‌ای را ایجاد می نماید.