pethes.jpg

پرتس چیست؟

پرتس از انواع بیماری های دوران کودکی است که در آن سر استخوان ران به طور موقت نرم می شود و ممکن است بدشکل شده و منجر به بروز استئوآرتریت در سال های بعدی زندگی شود.

علت ایجاد این بیماری چیست؟

اختلالات موضعی موقتی و احتمالاً مکرر در خون‌رسانی به سر فمور یکی از عوامل دخالت کننده در بروز این بیماری هستند، ولی علت دقیق این اختلا ل عروقی نا‌مشخص است. عدم خونرسانی به سر استخوان منجر به تغییراتی می شود که دو تا سه سال طول می کشد. این توالی از بین رفتن و جایگزینی استخوان، به جای یکنواخت بودن به صورت تکه ای صورت می گیرد وهسته استخوانی جدید در فیلم های رادیو گرافیک به صورت قطعه قطعه دیده می شود. در طی این دوره سفتی ساختمانی مفصل از بین می رود و ممکن است اعمال فشار بر روی مفصل منجر به تغییر شکل استخوان شود. معمولاً کاسه موجود در لگن درطی رشد خود از شکل سر گوی مانند استخوان ران تبعیت میکند، به طوری که ممکن است در نهایت به طور غیرطبیعی بزرگ و کم عمق شود و طول اندام درگیرممکن است مقداری کوتاه تر از طرف سالم باشد.

چگونه این بیماری خود را نشان می‌دهد؟

• این بیماری عمدتاً در کودکان 10-5 ساله رخ می دهد(بیشتر پسرها).

• معمولاً یک طرفه است(12%دو طرفه).

• کودک از درد کشاله ران یا ران شکایت می کند و متوجه لنگیدن خود می شود.

• هیچ گونه اختلالی درسلامت عمومی کودک بوجود نمی‌آید.

• تنها نشانه برجسته، محدودیت متوسط همه حرکات لگن و ایجاد درد و گرفتگی است.

درمان چگونه است؟

در حال حاضر تمایل بیشتری به درجه بندی موارد بیماری بر اساس پیامدهای احتمالی آن و تنظیم درمان بر همان اساس وجود دارد. در کل بیماران دارای پیش آگهی مطلوب (مواردی که هیچ نشانه ای از بیرون زدگی سر فمور وجود ندارد) نیازبه هیچ گونه درمانی به جزء چند هفته استراحت برای فروکشی درد نیست.

بيمارانی که دارای پيش آگهی نامطلوب هستند، در طی دوره درمان، سر استخوان ران  بايد در کاسه لگن قرار گيرد، به طوری که هر دو هم محور باشند و کل محيط سر استخوان ران توسط کاسه مفصلی احاطه شود.

درمان ارتوزی پرتس:

رايج ترين ارتوزی که در درمان اين بيماری بکار میرود،  Atlanta/Scottish-right می باشد. اين ارتوز ضمن اجازه فعاليت به بيمار سر استخوان ران را در داخل کاسه لگن نگه می دارد. این ارتوز ران را در 45 درجه وضیعت دور از بدن نگه می دارد ولی اجازه خم شدن ران را مي‌دهد. مفصل زانو بدون هيچ محدوديت دامنه حرکتی خود را دارد.

• اين ارتوز در بچه هايی که دامنه حرکتی مفصل هيپ آنها نزديک به حالت نرمال است بيشترين اثر را دارد.