halusVAlgos.jpg

هالوکس ولگوس چیست؟

هالوکس ولگوس که با نام شست کج شناخته می‌شود از متداول ترین اختلالات پا بوده که بصورت کج شدن انگشت شست به سمت انگشتان دیگر نمایان می‌شود. در اکثر موارد به همراه این مشکل در سمت داخل انگشت شست، برجستگی ملتهب و دردناکی بوجود می‌آید که بونیون نام دارد.

روند هالوکس ولگوس چگونه است؟

این بدشکلی پیشرونده بوده، به این معنا که اگر برای آن اقدامی صورت نگیرد به تدریج بدتر می‌شود، ضمن اینکه هر چه این مشکل شدیدتر شود، سرعت پیشرفت آن افزایش می‌یابد. از طرف دیگر هر چه هالوکس ولگوس افزایش یابد فشار کفش به برجستگی بونیون افزایش می‌یابد. افزایش فشار باعث التهاب، درد و در نهایت برجستگی بیشتر بونیون می‌شود. این روند تخریبی در نهایت بدشکلی پا، درد، کاهش تحرک، خستگی زودرس و آرتروز زودرس را در پی دارد.

علت هالوکس ولگوس چیست؟

مهمترین علت‌های بروز این عارضه پوشیدن کفش پنجه باریک یا پاشنه بلند، کف پای صاف، ضعیف بودن عضلات شست پا و همچنین داشتن زمینه ارثی می‌باشد. این علل آنچنان باعث شیوع این مشکل شده که از هر ده‌ نفر، دو نفر دارای هالوکس ولگوس می‌باشند و البته در زنان تا 9 برابر بیشتر از مردان دیده می‌شود.

چه مواقعی نیاز به جراحی می‌باشد؟

راه های کاهش درد و درمان در هالوکس ولگوس شامل درمان های جراحی و درمان‌های غیر جراحی می باشد. معمولا افرادی تحت جراحی قرار می گیرند که درد شدید در انگشت شست داشته و قادر به راه رفتن و یافتن کفش مناسب نباشند. یک جراح ارتوپد می‌تواند به شما بگوید که آیا شما کاندید مناسبی برای جراحی هستید یا نه؟

درمان‌های غیر جراحی چه مواردی هستند؟

این درمان‌ها شامل استفاده از کفش مناسب، اسپلینت‌های شبانه، پدهای بین انگشتی، اسپیلنت های کشی و تمرین درمانی می‌باشد.

کفش مناسب: دارای پنجه پهن، حدود 3 سانتی‌متر پاشنه، دیواره نرم و قوس طولی داخلی( خصوصا اگر شما صافی کف پا هم دارید).

اسپلینت شبانه: در طول شب پای شما را در وضیعت مناسب قرار می‌دهد.

• در صورت وجود داشتن صافی کف پا که یکی از دلایل هالوکس ولگوس در نظر گرفته می‌شود بکارگیری کفی‌های دارای حمایت قوس کف پا می‌تواند با برطرف کردن عامل زمینه ساز هالوکس ولگوس موجب جلوگیری از روند این عارضه شود.

• اسپیلنت شبانه: به طور کلی به ارتوزهای بدون مفصل گفته شده که جهت برقراری راستای صحیح استفاده می‌شوند. مکانیسم عمل آنها معمولا به صورت اعمال نیروی سه نقطه فشار به استخوان‌ها و عناصر پا می‌باشد.

• پدهای لاانگشتی و سیلیکونی: جهت جلوگیری از کج شدن بیشتر انگشت شست قرار دادن پد لاانگشتی و در صورت ایجاد برجستگی در ناحیه داخلی پا استفاده از پد سیلیکونی جهت جلوگیری از سایش ناحیه برآمده  پیشنهاد می‌شود.

• ارتوز متحرک hallufix :این ارتوز ترکیبی از عملکرد اسپیلنت شبانه و بخش حمایت کننده قوس طولی است که توسط یک پد تحتانی ایجاد می‌شود. این ارتوز علاوه بر ایجاد بانداژ اصلاحی اجازه حرکت آزادانه انگشت شست را  به هنگام راه رفتن  فراهم می‌آورد.

آیا درمان نتیجه بخش است؟

هدف درمان هالوکس ولگوس جلوگیری از پیشرفت بدشکلی و کاهش درد می باشد.